Activități
Anul 2015 a început, ca și anii precedenți, cu petrecerea de Anul Nou. La balul de Revelion au participat 65 de persoane – nu doar comunitatea persoanelor cu dizabilități și boli cronice au petrecut împreună, ci ne-au onorat cu prezența și familiile și prietenii acestora.
Pentru următorul eveniment, Balul de Carnaval, ne-am pregătit împreună cu Asociația Persoanelor cu Dizabilități Locomotorii Mureș. Balul a avut un adevărat succes, nu doar în cercul persoanelor cu dizabilități, dar și pentru familiile și prietenii acestora. În total au petrecut împreună 148 de persoane.
După perioada carnavalului, plină de activități, în Postul Mare al Paștelui, am încercat să devenim mai liniștiți, poate introspectivi, pregătindu-ne cum se cuvine (atât fizic, cât mai ales sufletește) pentru marea sărbătoare a învierii Domnului. Perioada aceasta a pus în prim-plan întâlnirile și zilele spirituale Fraternitas, ce ne-au ajutat să ne pregătim împreună pentru Paște. Aceste întâlniri și zile spirituale (reculegere) au fost organizate, abordând şi alte tematici – pregătirea sufletească pentru Rusalii, Cină cea de Taină, iertare, prietenie, devotament, pregătirea pentru sărbătoarea Crăciunului…
Activitățile lunii aprilie s-au desfășurat în jurul proiectelor educaționale și informative. Am participat cu succes la activitățile școlare Școala altfel cu programul nostru cu titlul Să învățăm altfel: Insule interactive – Cum e să trăiești cu dizabilitate, la școlile municipiului (Dacia și Europa), apoi am depășit aceste limite, am vizitat și alte localități mureșene (Acățari, Gheorghe Doja sau în Sâmbriaş, unde învață împreună copiii din satele apropiate). Astfel la acest program au participat mai mult de 250 de elevi.
Un alt proiect important pentru Asociația noastră a fost BĂTĂLIA FEȚELOR. Deși, s-a organizat în afara hotarelor țării, mai precis în casa comunitară Sfântul Ștefan din Londra, succesul se datorează muncii noastre comune și ambițioase. BĂTĂLIA FEȚELOR este expoziția de artă a lui Magyarosi Zsuzsanna, membră a asociației noastre care, în pofida dizabilității, și datorită ambiției, talentului și muncii sale, a reușit (cu ajutorul comunității și sacrificiilor familiei) să își împlinească visul de a avea o expoziție unde să își expună creațiile. Am dori, pe această cale să mulțumim membrilor Asociației, pentru efortul depus, pentru a împlini visul artistei, care ne-a uimit cu frumoasele sale lucrări, mulțumim și partenerilor londonezi, care ne-au găzduit și ne-au primit cu inima deschisă, cât și Fundației Communitas, care a suportat cheltuielile de călătorie a talentatei pictorițe. Nu în ultimul rând, am dori să ne arătăm recunoștința, acelor persoane private, care – prin sacrificiul financiar mai mare sau mai mic – au contribuit la împlinirea visului tinerei Zsuzsa.
Luna mai ne-a așteptat cu cea de-a XIII-lea ediție a Târgului ONG-urilor, o perioadă de ploaie și vreme capricioasă. În ciuda vremii neprietenoase, voluntarii noștri au fost foarte activi în cadrul târgului, prezentând vizitatorilor activitățile, angajații și scopul Asociației. Vremea nu ne sperie, dimpotrivă, ne motivează. În cadrul evenimentelor târgului s-a acordat premiul de Voluntarul anului, acesta fiind câștigat de Adrienne Bíró, voluntara asociației noastre.
După Târgul ONG-urilor a început avalanșa programelor de vară (care, desigur au continuat și în toamnă): testul de zbor a membrilor Mures Fly, ziua de pescuit și excursiile și Balul Strugurilor în organizarea Asociației Persoanelor cu Dizabilități Mureș, cupa clubului sportiv Olympicus, unde participanții cu dizabilități au dovedit că limitele sunt doar în mintea omului. Totodată, trebuie să amintim ieșirile comune la restaurantul Laci csárda cât și activitățile sportive ale Asociației HIFA. Prima activitate sportivă în aer liber a avut un număr frumos de participanți, în ciuda capriciilor vremii. Activitățile au avut loc în Parcul Municipal, cât și multe alte activități ale asociației. Ploaia abundentă ne-a alungat în adăpostul cortului, dar a doua parte a zilei ne-a oferit soare, astfel am continuat activitățile începute. Participanții au jucat șah, backgammon (table), cărți, și copiii s-au distrat cu jocurile lor preferate. Am descoperit magia tirului cu arcul, ne-am măsurat puterile la câte un meci de ping-pong (masa de tenis achiziționată), care pe la sfârșitul zilei a fost înlocuit de badminton. Am jucat darts, fotbal, am râs mult, ne-am distrat și ne-am simțit foarte bine împreună.
Tot vara am organizat și cea de-a XVI-lea ediție a taberei Fraternitas la (Băile) Selters. Mulțumită susținătorilor noștri, 55 de persoane au putut participa la programul nostru excepțional, devenit deja tradiție. Tema taberei a fost Rolul bărbatului și a femeii în familie și societate, din prisma vieții și rolului personajelor biblice – Fecioara Maria și cei patru evangheliști. Tabăra nu a fost doar hrană pentru suflet, ci a fost o șansă de odihnă pentru mulți dintre noi. Relaxarea este esențială, nu doar pentru persoanele cu dizabilități sau boli cronice, dar și pentru îngrijitorii lor.
Pentru a doua oară consecutiv am organizat tabăra de creație foto. Obiectivul concursului a fost ca participanții, fie ei voluntari sau persoane cu dizabilități, în perechi (o persoană cu dizabilitate și o persoană sănătoasă) să evalueze orașul și infrastructura ei (accesibilitatea pentru persoanele cu dizabilități) – hoteluri, moteluri, teatre, săli de concerte, muzee, facilități sportive, centre de recreere, magazine, restaurante, cabinete medicale, farmacii, centre comerciale, școli și universități. Participanții au avut ocazia să prezinte dificultățile întâmpinate prin poze expresive. Orașul, care într-adevăr s-a dezvoltat mult în ultimii ani, a adunat multe puncte negative în ceea ce privește accesibilizarea acestuia pentru persoanele cu dizabilități. Am descoperit, că în orașul nostru ceea ce ar trebui să fie de la sine înțeles se consideră încă un lux, deși accesibilitatea este un lucru vital pentru persoanele cu dizabilități locomotorii (și nu numai).
Vara cu programele ei ample a fost urmată de o toamnă plină de provocări, deoarece anul acesta asociația noastră a sărbătorit cea de-a 15-a aniversare. Dar aceasta este o altă poveste, despre care vom scrie într-un alt capitol.
Sfârșitul lui noiembrie a venit cu un eveniment important – Cercul de donatori, organizat de Fundația Comunitară Mureș, unde au fost prezentate trei proiecte câștigătoare pentru finanțare (fundraising). Unul dintre aceste proiecte a fost al Asociației HIFA-România, numit Dansul Roților. Obiectivul acestui program a fost înființarea unui grup de dans pentru cei aflați în scaune cu rotile. Începerea acestui proiect s-a și realizat în anul 2016.
La începutul lui decembrie am participat împreună cu mai multe organizații similare (grup țintă fiind persoanele cu dizabilități) la realizarea evenimentului cu ocazia Zilei Internaționale a Persoanelor cu Dizabilități. În cadrul acestei festivități, mulțumită inițiativei Bibliotecii Județene, a avut loc o nouă prezentare bilingvă a cărții Imagini de viață. În aceeași săptămână am expus și lucrările noastre manuale, și am organizat și o masă rotundă pentru dezbaterea problemelor de accesibilitate unde am invitat și câțiva edili ai orașului.
Tot în această lună s-a desfășurat la Tg. Mureș Târgul Meșteșugarilor, unde au fost invitați și beneficiarii noștri să își expună și să își vândă lucrările lor. Târgul a fost încheiat cu un spectacol uimitor, unde renumiți artiști locali i-au încântat pe cei prezenți cu performanțele lor.
Anul s-a încheiat cu tradiționalul și inevitabilul bal de Revelion.
Mulțumim membrilor, beneficiarilor, sponsorilor, donatorilor, colegilor, partenerilor și voluntarilor pentru anul bogat în evenimente și bucurii, fără de care nu ar fi fost într-atât de binecuvântat și plin de har.
Radio Târgu Mureș
Fiind co-organizatori ai emisiunii Armonie (Összhang) realizat de Erdélyi Edit-Zsuzsanna de la Radio Târgu Mureș, în fiecare ultimă zi de miercuri a lunii am dezbătut problemele sociale ale persoanelor cu dizabilități și cu boli cronice, cu cei aflați în situații dificile. La aceste discuții au fost invitați rareori și alte organizații similare, cu același grup țintă, pentru scopul și interesele comunității.
Dăruirea
Pe parcursul întregului an, cu o regularitate – mai mult sau mai puțin – lunară, am dăruit produse alimentare și igienico-sanitare pentru 54 de familii ale persoanelor cu dizabilități cu venituri mici. Donații individuale am mai făcut și altor persoane cu dizabilități, cu nevoi speciale.
În noiembrie am lansat programul de donații „Ajută să se întâmple minuni” în cadrul căruia oricine putea face cadouri celor mai puțin norocoși. Mulțumită anunțului nostru 13 familii și un grup de studenți au donat: îmbrăcăminte, încălțăminte, ustensile de bucătărie, jucării etc. Aceste donații au fost completate de Asociația noastră prin cumpărarea de jucării, periuțe de dinți, dulciuri și fructe. După o perioadă serioasă de deliberare (în așa fel încât să ajungă darurile noastre în locuri unde chiar este mare nevoie de ele), am considerat, că orfelinatul părintelui Pál Bakó din Glodeni și centrul Materna vor primi cadourile și donațiile nostre. Am reușit să surprindem 21 de copii de la orfelinatul din Glodeni cu daruri frumos împachetate și pline de bunătăți (și nu numai). Totodată, au primit de la noi echipamente pentru bucătărie și multe jucării.
La centrul Materna cadourile au ajuns la 11 mame tinere și pruncii acestora (27 de persoane, în total). Am mai ajutat 3 familii și 7 copii provenind din familii defavorizate, care au avut mare nevoie de tot ajutorul primit de la noi.
În plus față de cele amintite mai sus, 48 de persoane cu dizabilități invitate la evenimentul nostru organizat cu ocazia Sfântului Nicolae, au mai primit daruri. În cadrul acestor evenimente nu doar am împărțit cadouri, ci împreună ne-am pregătit pentru sărbătoarea sfântă a Crăciunului.
Aniversare
Pentru aniversarea a 15 ani de activitate a Asociației noastre a fost nevoie de o pregătire minuțioasă, deoarece programul festiv s-a desfășurat pe parcursul unei săptămâni întregi, în diferite locații din oraș, cu activități diversificate (pentru toate gusturile):
- Pe parcursul întregii săptămâni la biroul nostru din centrul orașului, accesibil tuturor, am organizat zilele porților deschise. I-am așteptat pe cei interesați și pe curioși să vadă cum ne desfășurăm activitățile. Dar, puteți trece în orice zi a săptămânii, fie aveți nevoie de informații, consultanță psihologică sau juridică. Biroul este locul întâlnirilor noastre, unde organizăm diferitele evenimente – fie ele chiar și mai simple – ale asociației. Biroul este locul unde ne asigurăm că totul decurge conform planurilor propuse.
- În prima zi a săptămânii a avut loc expoziția Perle ascunse, cu lucrările membrilor Asociației, în casa Deus Providebit. Mulțumită lui Vasile Mureșan și Czirjék Lajos, expoziția a fost deschisă pentru publicul larg toată săptămâna.
- A treia zi a săptămânii am întâmpinat-o cu Nostalgia Veteranilor, program organizat acelor membrii ai Asociației care au fost alături de noi încă din primii ani de activitate. Programul s-a desfășurat în cafeneaua creștină Ama Deus..
- Tot la Ama Deus a avut loc a doua ediție a reuniunii tinerilor cu dizabilități, numită FAITH. În cadrul reuniunii am dezbătut teme importante, cum ar fi accesibilitatea în instituțiile și spațiile publice din oraș, deschiderea instituțiilor educaționale față de persoanele cu dizabilități, posibilități de angajare pe piața muncii. Robert Veres din județul Satu Mare, în cadrul aceluiași eveniment și-a prezentat cartea biografică cu titlul Dincolo de aparențe. Ne-a încântat și Florin Mândru, alias Dudu, cu minunata lui voce și talentul său de a cânta la chitară. Pentru vineri am avut mai multe programe consecutive.
- Dimineața a început cu mulțumire și recunoaștere, sub titlul Ziua recunoștinței în Fraternitas. Am ascultat predica preotului reformat Szabó István, după aceasta a avut loc Sfânta Liturghie celebrată de protopopul paroh Oláh Dénes împreună cu Sebestyén Ágoston. Toate acestea au venit în celebrarea a 70 de ani de activitate a mișcării Fraternitas (care a pornit din Franța în 1945), iar în același timp este baza spiritualității Asociației noastre.
- După prânzul servit împreună, ne-am bucurat de programele culturale: lansarea cărții Imagini de viață (care după prima prezentare a mai fost prezentată atât în Târgu Mureș, cât și în Sâncraiu de Mureş și în Odorheiu Secuiesc). Cartea prezintă povestea de viață a unor persoane cu dizabilități și provocările, dar și bucuriile lor cotidiene. Aceste povești de viață au fost colectate din revista bilingvă HIFA-RO Info apărută trimestrial din 2003. În 2015 am putut sărbători pe această cale apariția numărului 50 al revistei noastre.
- A urmat spectacolul de dans. Spectacolul a fost deschis de perechea de dansatori profesioniști Vaszi Réka și Fodor Csanád. Participanții au avut parte de o surpriză nemaipomenită, deoarece Bereczki Évike, voluntara noastră, împreună cu Kelemen Attila, persoană în scaun cu rotile, unul din membrii cei mai vechi ai Asociației, ne-au prezentat un dans minunat. Perechea a fost antrenată de Somodi Katalin, cei doi învățând coreografia în timp record. Experiențele oferite le vom păstra pentru totdeauna în sufletele noastre.
- Programul cultural a fost încheiat de recitalul cvartetului Tiberius.
- Punctul culminant al zilei a fost Flash-mob-ul Baloane cu dorințe înălțate pentru persoane cu dizabilități din Piața Teatrului. La ora 18, 1000 de baloane roșii s-au ridicat în văzduh, ducând către cer dorințe noi și tot atâtea recunoștințe pentru tot ce am reușit să realizăm în ultimii 15 ani.
Proiectul HIFA-Park
În momentul de față suntem în așteptarea apariției programului de finanțare european corespunzător a celui mai important proiect al nostru: Parcul HIFA.
Totodată, toți donatorii care vor să fie părtași la acest proiect pot face donații Asociației în mai multe moduri:
- Helping Hands – donație lunară de 10 lei, pe baza unui contract de lungă durată
- Bilete de ”cărămizi” în valoare de 10, 50, 100, 500 sau 1000 lei
- Cumpărarea produselor de artă sau meșteșugărești, și a publicațiilor noastre
- Donarea a 2% din impozitul pe venit
- Alte acțiuni de fundraising
- Mulțumim!
Raport financiar (scurt) al Asociației
În anul 2015 am depus 25 de cereri pentru finanțări mai mici, dintre care 19 au fost de succes (câștigătoare), valoarea totală a fondurilor primite fiind de 153541,68 lei. Această sumă am folosit în favoarea scopurilor descrise în proiecte: organizarea evenimentelor culturale, sociale, sportive și pentru susținerea (administrație) asociației. Suma totală din direcționarea celor 2% din impozitul de venit a ajuns la 13658,94 lei. Totodată, ne-au sponsorizat atât firme, cât și persoane fizice.
Venit: 269451 lei
Cheltuieli: 265306 lej
Sold: 4145 lej
Servicii sociale
În 2006 am reușit să acredităm servicii sociale pentru o unitate de îngrijire la domiciliu cu titlul Ridică-te și umblă, pentru care în 2015 am solicitat licență de funcționare nouă, care a schimbat în totalitate activitățile asociației noastre și am fost nevoiți să cerem și alte autorizații.
Deci, din activitățile noastre dezvoltate am înființat încă două servicii de asistență socială. Dintre acestea unul fiind centrul de zi de informare, integrare pentru persoanele cu dizabilități și boli cronice și sensibilizarea comunității cu titlul Inimi deschise.
Un alt serviciu social pentru persoane cu dizabilități și boli cronice este centrul de zi Să construim poduri care oferă activități sociale, culturale, spirituale, reabilitare, sportive.
Informații suplimentare puteți găsi în pliantele asociației noastre.